Ana Sayfa Arama Yazarlar
Üyelik
Üye Girişi
Yayın/Gazete
Yayınlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Namaz Vakitleri Gazeteler Puan Durumu
WhatsApp
Sosyal Medya
Uygulamamızı İndir

Delice Çorum Hızlı Tren Hattı Projesi’nde Ulaş Karasu’dan Sert Çıkış: “Bakanlık Kumar Masası Değildir!”

Delice Çorum Hızlı Tren Hattı Projesi’nde Ulaş Karasu’dan Sert Çıkış:

Delice Çorum Hızlı Tren Hattı Projesi’nde Ulaş Karasu’dan Sert Çıkış: “Bakanlık Kumar Masası Değildir!”

Delice-Çorum Hızlı Tren Hattı Projesi ihalesinin “adrese teslim” olacağını ihaleden önce
açıklayan ve söyledikleri çıkan CHP Genel Başkan Yardımcısı Ulaş Karasu, bu kez projeyle
ilgili milyarlarca liralık kamu zararı ve usulsüzlüklerin yanı sıra, vatandaşın can güvenliğini
tehdit eden teknik eksiklikler bulunduğunu belirterek hükümete yüklendi. Projenin gerçek
maliyetinin kat kat üzerinde bir bedelle ihale edildiğini, kamu kaynaklarının israf edildiğini ve
can güvenliğini tehdit eden teknik eksikliklerin olduğunu belirten Karasu konuyu TBMM
gündemine de getirdi.

İLK MALİYET SADECE 7 MİLYARDI
CHP Genel Başkan Yardımcısı Karasu, “TCDD’nin kendi proje kartlarındaki resmi verilerle
karşılaştırıldığında Delice–Çorum kesiminde 2022 yılına göre yaklaşık maliyet tam 12,23 kat
artırılmış. Yani 7 milyar 18 milyon liradan tam 85 milyar 846 milyon TL’ye çıkarılmış.
Hayatın normal akışına, akla, mantığa aykırı bir şekilde sözleşme bedeli yükseltilmiş” dedi.

KAMU ZARARI OLUŞTURAN SÜRE
İş süresinin uluslararası ortalamalara göre 2-2.5 yıl olması gerekirken, 5 yıl olarak
ortalamanın çok üzerinde belirlendiğini belirten Karasu, “Bu durum, hem işin maliyetini,
dolayısıyla şirketin kasasını şişiren hem de projenin bitişini keyfi olarak uzatan kamu zararına
yol açacak bir diğer kabul edilemez durumdur” dedi.

VATANDAŞIN CAN GÜVENLİĞİ SÖZ KONUSU
Projedeki sorunların burada da bitmediğini vurgulayan Karasu sahada yapılmış fore kazık
uygulamalarında 32 metre yerine 20 metrelik kazık yapıldığını ve yüklenici şirkete 32 metre
üzerinden hak ediş ödendiğini, yani hem halkın parasının şirketlere aktarıldığını hem de ciddi
bir güvenlik riski oluştuğunu belirtti. Karasu, bu usulsüzlüğü raporlayan mühendislerin
tutanaklarının imha edildiğine ilişkin bilgilerin de kendilerine ulaştığını söyledi.
Karasu, TBMM’deki bütçe görüşmeleri sırasında konuyu gündeme getirerek “Bir an önce bu
hat güzergahındaki tüm imalatların bağımsız denetçiler, meslek odaları ve üniversitelerden
hocalardan oluşacak bir komisyon tarafından incelenmesi gerekiyor. Komisyon raporunu
kamuoyuna şeffaf bir şekilde açıklayana kadar tüm hak edişler derhal durdurulmalı,
sorumlular hesap vermeli” dedi.

“BAHİS OYNAMAYIN”

Bakanlığın, TBMM’deki bütçe görüşmeleri sırasında da konuyu bir kez daha gündeme
getiren Karasu’ya Bakan Abdulkadir Uraloğlu’nun yanıtı ise ilginç oldu. Uraloğlu, “Yani
lütfen bahis oynamayın. Sizin dedikleriniz, bakın, Kırıkkale-Çorum Demiryolu’nda tutmadı.
Burası için de lütfen oynamayın” dedi. Bakan’ın bu sözleri üzerine Karasu, “Bahis
oynamıyorum, firma tuttu, geçen yıl aynısını söyledim” diyerek tepkisini gösterdi.

BAKANLIK KUMAR MASASI DEĞİLDİR!
Karasu açıklamasında da “Bahis tutmadı” diyerek muhalefeti küçümseyen bir bakana halkın
güvenlik, ulaşım ve can kaybı gibi hayati meselelerini teslim edemeyeceklerini vurgulayarak
“Milletin can ve mal güvenliğiyle, derdiyle, son derece ciddi konularla alay eden bu siyasi
üslup AKP’nin tükenmişliğidir. Ulaştırma Bakanlığı kumar masası değil; halkın canının ve
geleceğinin sorumluluğunu taşıyan bir kamu kurumudur. Bunun farkında olmayanlar o
koltuklarda bir gün bile oturmamalı” dedi.

SORULARIMI YANITLA
Karasu, konuyu verdiği soru önergesiyle Meclis gündemine de getirdiğini ve Bakanın zaman
yitirmeden bu sorulara yanıt vermesi gerektiğini de hatırlattı. Karasu’nun soruları özetle
şöyle:

  • Yaklaşık maliyetin hayatın normal akışına, akla, mantığa aykırı, izaha muhtaç bir
    şekilde artırılmasının gerekçeleri nelerdir?
  • Projenin iş süresinin 5 yıl (1800 gün) gibi uluslararası ortalamaların çok üzerinde
    belirlenmiş olmasının gerekçesi nedir? Bu uzun süre, maliyeti şişiren ve kamu zararına
    yol açan bir unsur değil midir?
  • Delice- Çorum hızlı tren hattı yapım işinde; revize projeye göre 32 m. uzunluğunda
    yapılması gereken ve hakedişte 32 m. olarak ödenen fore kazık imalatlarının, sahada
    20 m. olarak yapıldığı iddia edilmektedir. Bu konu ile ilgili tutulan tutanak baskı
    yapılarak imha ettirildiği iddiası da bulunmaktadır. Bu iddialar doğru mudur?
  • Bu iddianın gerçek olması halinde; kamu kaynaklarının heba edilmesi, haksız kazanç
    sağlanması, görevi kötüye kullanma, edimin ifasına fesat karıştırma, ihaleye fesat
    karıştırma ve nitelikli dolandırıcılık suçlarının yanı sıra doğrudan vatandaşların can
    güvenliğine kast bulunmaktadır. Güvenlik riski doğuran bu iddialar şeffaf ve bağımsız
    bir şekilde incelenip kamuoyuna açıklanmasına yönelik talepler dikkate alınacak
    mıdır, bu konu bakanlığınız tarafından araştırılacak mıdır?
  • Bakanlığınızda projenin kontrol ve denetim işlerinden sorumlu tüm kamu
    görevlilerinin acilen değiştirilmesi, soruşturulmasına yönelik herhangi bir iş ya da
    işlem yapılmış mıdır? Yapılmış ise içeriği nedir? Yüklenici ve sorumlu kamu
    görevlileri hakkında herhangi bir işlem yapılmış mıdır, yapılacak mıdır?

CHP Genel Başkan Yardımcısı Karasu, bu henüz bu hattın ihalesi yapılmadan defalarca
ihalenin yandaş firmalara verileceğini açıklamış ve söylediği gibi 31 Aralık 2024’te yapılan
ihale, kapalı kapılar ardında 75 milyar 249 milyon 608 bin TL bedelle Yapı Merkezi, YSE
Yapı iş ortaklığına pazarlık usulüyle verilmişti.