Ulaş Karasu: “Devlet Vatandaşına Tuzak Kurmaz!”
Vatandaşın geleceğini ipotek altına alan garantili otoyol ve köprülerle ilgili dikkat çekici bir
ayrıntı gündeme geldi. Bakım, onarım ve yenileme çalışması yapılan yollarda, vatandaşlara
öncelikli alternatif olarak kamuya ait ücretsiz yolların değil; döviz endeksli yüksek geçiş
ücretleriyle özel şirketler tarafından işletilen yollar öneriliyor. CHP Genel Başkan Yardımcısı
Ulaş Karasu konuyu Meclis’e taşıdı.
Marmara, Türkiye’nin en yoğun nüfusa ve ekonomik faaliyetlere sahip bölge olma özelliğini
taşıyor. Bu yoğunluk, ulaşım altyapısına kendini gösteriyor. Özellikle TEM Otoyolu (O-3), E-
5 Karayolu (D-100), Anadolu Otoyolu (O-4) ve bağlantı yolları yoğun trafiğin etkisi ile
sürekli bakım, onarım ve yenileme çalışmalarına ihtiyaç duyuyor. Bu nedenle bu yollarda ve
bağlantı yollarında bakım, onarım ve yenileme çalışmaları yapılıyor. Bu süreçlerde ise söz
konusu yollar kapatılıyor, tabelalar ve harita uygulamalarıyla sürücüler alternatif yollara
yönlendiriliyor.
ÖZEL ŞİRKETİN İŞLETTİĞİ YOLLARA
CHP Genel Başkan Yardımcısı Ulaş Karasu, yolların kapalı olduğu anlarda, sürücülerin
öncelikli olarak özel şirketlerin işlettiği paralı yol ve köprülere yönlendirildiğine dikkat çekti.
Karasu, “Söz konusu yolların kapalı olduğu durumlarda trafiğin yönlendirildiği alternatif
güzergâhlar arasında, öncelikle kamuya ait ücretsiz yollar yerine, özel şirketlerin işlettiği
Kuzey Marmara Otoyolu (KMO), Osmangazi Köprüsü, Yavuz Sultan Selim Köprüsü gibi
yüksek geçiş ücretli yollara yönlendirmeler dikkat çekiyor. Alternatif güzergah olarak
vatandaşların yönlendirildiği bu yolların büyük kısmı, ‘Yap-İşlet-Devret’ modeliyle yapılmış
ve uzun vadeli gelir garantileri ve dövize endeksli ve yüksek geçiş ücretleri ile özel şirketlerce
işletilen yollar olması dikkat çekici. Bu yönlendirmeler, vatandaşları mecburen fahiş ücretli
yollara mahkûm ediyor. Yani halk bir yandan vergisiyle bu projelerin kaynağını oluştururken,
diğer taraftan yola çıkarken hiç hesaplamadıkları yüksek geçiş ücretlerini ödemek zorunda
bırakılıyor. Devlet vatandaşına tuzak kurmaz!” dedi.
BİLEREK Mİ YANILTILIYOR?
Konuyu TBMM gündemine de taşıyan Karasu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir
Uraloğlu’nun yanıtlaması talebiyle verdiği önergesinde özetle şu soruları sordu:
- TEM Otoyolu, E-5 Karayolu ve O-4 Anadolu Otoyolu gibi devletin işlettiği güzergâhlarda
yürütülen bakım-onarım çalışmaları sırasında vatandaşlar neden kamuya ait ücretsiz
alternatifler yerine öncelikle Kuzey Marmara Otoyolu (O-7), Osmangazi Köprüsü, Yavuz
Sultan Selim Köprüsü ve Avrasya Tüneli gibi yüksek ücretli yollara yönlendirilmektedir? - Bu uygulama sonucunda YİD modeliyle işletilen özel şirketlere yönlendirilen geçiş trafiği ile bu
şirketlere sıcak para olarak adlandırılan finansmanın mı sağlanması hedeflenmektedir? - Bu konuda bakanlığınızın tutumu neden vatandaştan değil de zaten garanti ödemeleri günü
gününe dövize endeksli şekilde alan şirketlerden yana olmaktadır? - Vatandaşlar bilerek mi yanıltılmaktadırlar?
- Ücretli yolları kullanan vatandaşlar sürüş konforu ve emniyeti için bu yolları tercih etmektedirler. Bakanlığınızın bu yolları işleten şirketlerle yaptığı sözleşmelerde, bakım ve onarım dönemlerinde trafik yönlendirmeleriyle ilgili özel hükümler var mıdır? Varsa bu hükümleri kamuoyu ile paylaşacak mısınız?
- Mevcut durumda özel şirketlerin işlettiği yüksek ücretli güzergâhlara yönlendirilen sürücüler için, bu yolların bakım onarım süresince geçici süreyle ücretsiz hale getirilmesi yönünde herhangi bir hazırlığınız ya da planınız var mıdır?”