Muhalif belediyelerin metro ve hafif raylı projeleri için onay vermeyen ya da dış kredi
kullanma başvurularına imza atmayan iktidar, kendi partisinin belediyelerinin metro ve
tramvay projelerini Ulaştırma Bakanlığı’na devri için kararlar çıkarıyor.
CHP Genel Başkan Yardımcısı Karasu, çifte standardı Meclis gündemine taşıdı ve “İktidar
sizin belediyeleriniz, bizim belediyelerimiz diye ayrım yapıyor. Muhalefet belediyelerine
‘yağmurlu havada su yok’ anlayışıyla hareket ediyor. Bu uygulamalar AKP’nin adında olan
adaletin, belediyeler arasında yaptığı ayrımcılıkla aslında olmadığının ve vatandaşlarımızı
cezalandırdığının açık bir göstergesidir.” dedi.
ANKARA/
Muhalif belediyelerin metro ve hafif raylı projeleri için engeller çıkaran iktidar, AKP’li
belediyelerin olduğu kentlerdeki raylı sistemlerinin yapımını Ulaştırma Bakanlığı’na
devrediyor. CHP Genel Başkan Yardımcısı Ulaş Karasu, iktidarın çifte standartlı tutumunu
TBMM gündemine taşındı.
Son yerel seçimlerinde 14 büyükşehir belediyesi ile 51 il belediyesinin CHP tarafından
kazanılmasının ardından, iktidar muhalif belediyeleri çalıştırmamak için üst üste adımlar
atıyor. Ama aynı iktidar, belediyelerin metro ve hafif raylı projelerinin Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığı tarafından bitirilmesi için üst üste kararlar çıkarıyor. Özellikle İstanbul Büyükşehir
Belediyesi’nin metro ve hafif raylı sistemlere ilişkin projelerine engel üzerine engeller çıkaran
iktidarın tutumuna karşın, kredisi hazır ama iktidar tarafından kullanımı onaylanmadığından
öz kaynaktan yapımına devam edilen bu projeler için yeni kredi onayı da Hazine’de bekliyor.
İktidarın bu tutumundan milyonlarca kişi mağdur olurken, iktidarın AKP’li belediyelerin
olduğu kentlerdeki raylı sistemlerinin yapımını bakanlığın devralmasına yönelik aldığı
kararlar dikkat çekiyor. Bunun son örneği Samsun’daki Kılıçdede-Şehir Hastanesi/Kamu
Kampüsü Tramvay Hattı projesi oldu. Hattın, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından
tamamlanmasına ilişkin Cumhurbaşkanlığı kararı yürürlüğe girdi.
KONYA’YI DA BAKANLIK YAPACAK
Bu yıl içinde, 5 Nisan’da Konya Şehir Hastanesi-Stadyum 2. Etap Tramvay Hattı projesi,
yerel seçimden hemen önce de; Bursa Üniversitesi Görükle Uzatma Hattı, Kocaeli Kuzey
Hafif Raylı Sistem Hattı Birinci Aşama, Sakarya Büyükşehir Belediye Başkanlığı’na ait proje
kapsamındaki Adapazarı Serdivan Raylı Sistem Hattı, Trabzon Büyükşehir Belediye
Başkanı’na ait raylı sistem hattı projelerini bakanlık üzerine almıştı. Yine Samsun Büyükşehir
Belediye Başkanlığı’na ait raylı sistem hatlarına araç alımlarıyla ilgili konular için bakanlık
devreye alınmıştı
ÇİFTE STANDART
CHP Genel Başkan Yardımcısı Ulaş Karasu, projelerdeki çifte standardı Meclis gündemine
taşıdı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’nun yanıtlaması talebiyle soru
önergesi veren Karasu, “Ülkemizin her noktasına eşit ve adil hizmet gitmesi çok önemli. Ama
uygulamalar gösteriyor ki, son yerel seçimden başarıyla çıkan belediyelerimizin elini kolunu
bağlamak için her şeyi yapıyorlar. İktidar, sizin belediyeleriniz, bizim belediyelerimiz diye bir
ayrım yapıyor. Muhalefet belediyelerine ‘yağmurlu havada su yok’ anlayışıyla hareket ediyor.
Hatırlatmak isterim, bu iktidar yerel seçim öncesinde vatandaşı ‘hizmet gelmez’ diye tehdit
etmişti. Biz bunları zaten biliyoruz. Ama bir de belediyelerimizin ulaşım konusunda, özellikle
metro ve hafif raylı sistem gibi önemli projelerine onay vermeyerek, ya da dış kredi kullanma
başvurularına imza vermeyerek belediyelerimizi, dolayısıyla hizmet bekleyen
vatandaşlarımızı cezalandırma yoluna gidiyor. Bu tür uygulamalar AKP’nin adında olan
adaletin, belediyeler arasında yaptığı ayrımcılıkla aslında olmadığının ve vatandaşlarımızı
cezalandırdığının açık bir göstergesidir. Projelere onay vermeyerek, aslında CHP’yi
cezalandırdığını zannediyorlar ama o kentte yaşayan AKP’ye, MHP’ye gönül vermiş, oy
vermiş vatandaşlarımızı da cezalandırmış oluyor” dedi.
“GEREKÇENİZ NE?”
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı’na “Tüm vatandaşlarımızın hizmetine sunulması beklenen bu
projelere uygulanan çifte standart hangi gerekçeye, hangi mevzuata dayanmaktadır? Ayrımcı
kararların alınmasındaki dayanaklar nelerdir?” diye soran Karasu, önergesinde özetle şu
sorularına yanıt aradı:
Önergenin yanıtlandığı tarihe kadar olan dönemde, hangi raylı sistem yatırımları
belediyeler tarafından başlatılmış olmasına rağmen, bakanlığınız tarafından
tamamlanması için karar alınmıştır? Devir tarihi itibariyle, projelerin ilerleme seviyesi
kaçtır?
Devredilen projeler hakkında bakanlığınız ile ilgili belediyelerle imzalanan
protokollerde belediyelerin yetki ve sorumluluklarıyla çalışma alanlarına ilişkin
görevler bulunmakta mıdır? Bulunuyor ise içerikleri nelerdir?
Devir tarihi itibariyle, her bir proje ayrı ayrı gösterilmek üzere yapılan proje revizyonu
ve optimizasyon çalışması var mıdır? Var ise bunlar hangileridir?
Devir itibariyle, söz konusu projeler için kamulaştırma vb maliyeti nedir?
Bu projelerin tamamlanma oranı nedir, kaçı tamamlanmıştır? Her bir proje ayrı ayrı
gösterilmek üzere uzunluk, istasyon sayısı ve yolcu/gün istatistikleri nedir?
Yapımı Bakanlığımız uhdesinde gerçekleştirilen projelerden yapımı devam edenlerin
her biri ayrı ayrı gösterilmek üzere, her bir yıl için maliyeti ve ayrılan ödenek tutarı
nedir?
Bakanlığınız tarafından yürütülen projelerin bitirilmesi öngörülen tarihler nedir?