Taşımacılara İktidardan Yeni Yük!
Türkiye genelinde taşımacılık yapan kamyonet ve panelvan sahiplerini yakından ilgilendiren
yeni bir düzenleme 1 Kasım’da yürürlüğe girecek. Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından
yapılan düzenlemeye göre, daha önce kantar denetiminden muaf olan 3 bin 500 kg ve
altındaki bazı araçlarda artık zorunlu olarak ağırlık kontrolüne tabi tutulacak. Esnafı çileden
çıkaran uygulamayı CHP Genel Başkan Yardımcısı Ulaş Karasu, Meclis gündemine getirdi.

Türkiye karayollarında yük taşımacılığı yapan kamyonet ve panelvan sahipleri için önemli bir
değişiklik yaşanacak. Karayolları Genel Müdürlüğü’nün aldığı kararla, 12 Nisan 2022
tarihinde kaldırılan 3 bin 500 kg ve altı araçlar için kantar muafiyeti, 1 Kasım itibarıyla
yeniden yürürlüğe girecek. Denetim istasyonu personeli (bayrakçı) yönlendirmelerine
uymayan, azami yüklü ağırlıklarının üzerinde veya uygunsuz yükleme yaptığı tespit edilenlere
Trafik Kanunu’na göre 16 bin 800 lira civarında ceza verilecek. Uygulama henüz yürürlüğe
girmeden, ticari hayatın olağan akışını sekteye uğratmakla kalmadı; taşımacılık ve araç
çekiciliği gibi hizmetleri yapan esnaf ve yararlanan vatandaşları olumsuz etkilenmeye başladı.
Uygulamanın hayata geçmesiyle birlikte; kantar noktalarında uzun kuyrukların oluşacağını ve
bekleme sürelerinin hem zaman hem de ekonomik kayba yol açacağını vurgulayan esnaf bu
durumun, şehir içi ve şehirler arası trafikte tıkanıklıklara ve güvenlik risklerine de neden
olacağına dikkat çekti.
CHP GÜNDEME GETİRDİ
En büyük sorunlardan bir diğerinin ise taşıma kapasitesiyle ilgili belirlenen sınırların gerçek
kullanım koşullarına uygun olmaması olduğuna işaret eden CHP Genel Başkan Yardımcısı
Karasu, “Karayolu üstyapı tasarımında ana unsurlardan birisi uluslararası normalara uygun
olarak kabul edilen 8.2 ton standart dingil yüküdür. Örneğin boş ağırlığı 3 bin 200 kg olan bir
kamyonete, yalnızca 300 kg yük taşıma hakkı verilmesi, aracın ticari anlamda işlevini
yitirmesi anlamına gelir. Bu durum, sektörde faaliyet gösteren esnafın iş yapmasını olanaksız
hale getirir. Ağır tonajlı, 25 tonluk araçların yol ve altyapıya verdiği zarar göz önündeyken, 3
tonluk kamyonetlerin bu denli kısıtlanması teknik olarak tartışma konusudur” dedi.
“YENİ MAĞDURİYET YARATILIYOR”
“Zaten mazot, lastik, araç sigortası, bakımı derken birçok maliyetle boğuşan ve geçim
derdinde olan esnafın sırtına bir yük daha bindirilecek” diyen Karasu, yapılmak isteneni
‘esnafa ceza yazma’ politikasından başka bir şey olmadığını vurguladı. Ulaştırma ve Altyapı
Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’nun yanıtlaması talebiyle soru önergesi de veren Karasu,
“İşletme faaliyetini sürdüremez hale gelecek binlerce esnafın durumu ne olacak? Bu kararın geri çekilmesi veya gözden geçirilmesi gündeminizde midir? Karar sonucu mağdur
olacak ve faaliyetini sürdüremez hale gelecek olan binlerce esnafın hem istihdam hem de
ekonomik faaliyetleri hakkında bakanlığınızın tutumu ne olacaktır? Mağdur olan esnafın
sorunları için bir çözüm öneriniz var mıdır? Esnafın mağduriyetin giderilmesi için
yapacağınız çalışmalar nelerdir?” sorularına yanıt verilmesini talep etti.